KBKK
DefinisiDefinisi yang sesuai untuk kemahiran berfikir masih dipertikaikan kerana kebanyakan tokoh mempunyai pendapat yang berbeza-beza. Walaupun tafsiran tentang pemikiran itu berbeza-beza, namun secara amnya kebanyakan tokoh pemikir bersetuju bahawa pemikiran dapat dikaitkan dengan proses menggunakan minda untuk membuat keputusan dan menyelesaikan masalah.
Dapatlah dirumuskan bahawa:
Pemikiran ialah proses menggunakan minda untuk mencari makna dan pemahaman terhadap sesuatu, menerokai pelbagai kemungkinan idea atau ciptaan dan membuat pertimbangan yang wajar, bagi membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dan seterusnya membuat refleksi dan metakognisi terhadap proses yang dialami
Tujuan
Antara tujuan KBKK digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran adalah untuk membolehkan pelajar
mendapat latihan berfikir secara kritis dan kreatif untuk membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dengan bijak
mengaplikasikan pengetahuan, pengalaman dan kemahiran berfikir secara lebih praktik sama ada di dalam atau di luar sekolah
menghasilkan idea atau ciptaan yang kreatif dan inovatif
mengatasi kesilapan-kesilapan berfikir yang terburu-buru, bercelaru, kabur dan sempit
meningkatkan aspek kognitif dan afektif, dan seterusnya perkembangan intelek mereka
bersikap terbuka dalam menerima dan memberi pendapat, membina keyakinan diri untuk memberi hujah, membuat pertimbangan berdasarkan alasan dan bukti, serta berani memberi pandangan dan kritik.
Jenis-Jenis Kemahiran Berfikir
Apakah komponen utama kemahiran berfikir (KB)?
Komponen utama KBKK:
Berfikir secara kritis,
Berfikir secara kreatif.
Apakah kemahiran berfikir secara kritis?
KB secara kritis ialah kecekapan dan keupayaan menggunakan minda untuk menilai kemunasabahan dan kewajaran sesuatu idea, meneliti kebernasan dan kelemahan sesuatu hujah, dan membuat pertimbangan yang wajar dengan menggunakan alasan dan bukti.
Apakah kemahiran berfikir secara kreatif?
Kecekapan menggunakan minda untuk:
menjana dan menghasilkan idea,
mencipta sesuatu yang baru, asli, luar biasa, pelbagai, dan bernilai sama ada bersifat maujud, abstrak, idea atau gagasan.
menerokai dan mencari makna , pemahaman dan penyelesaian masalah seacara inovatif.
Apakah contoh-contoh kemahiran berfikir bagi setiap komponen itu
Contoh-contoh kemahiran berfikir secara kritis
membanding dan membeza:
membuat kategori,
meneliti bahagian-bahagian kecil dan keseluruhan.
menerangkan sebab.
membuat sekuen / urutan.
menentukan sumber yang dipercayai,
membuat ramalan,
mengusul periksa andaian,
membuat inferens
Contoh kemahiran berfikir secara kreatif:
* mencipta analogi
* menjana dan menghasilkan idea baru
* mencipta metafora,
Bagaimanakah dengan kemahiran membuat keputusan dan menyelesaikan masalah?
Kedua-duanya termasuk ke dalam komponen berfikir secara kritis dan komponen berfikir secara kreatif.
Penggunaan Alat dan Bahan Berfikir
Bagaimanakah KBKK ini diajarkan dalam mata pelajaran sekolah?
KBKK diajarkan secara:
*terpisah,
*penyebatian.
osepara
openuh
Ciri-Ciri Pemikir Bijak
* Cekal
* Luwes
* Reflektif
* Kurang impulsif
* Ingin tahu
* Mengambil risiko
* Mahir menyoal
* Tidak mudah putus asa
* Asertif
* Berkerjasama